Archiwa: Oferta



Nasza oferta

Podatki i księgowość

W celu świadczenia kompleksowej obsługi prawnej, w skład naszego zespołu wchodzą również eksperci w zakresie doradztwa podatkowego oraz rachunkowości i księgowości. Dzięki temu możemy realizować interdyscyplinarne projekty, wymagające fachowej i praktycznej wiedzy z tych obszarów. 

_______
W obszarze podatków i księgowości
realizujemy w szczególności następujące usługi

Doradztwo podatkowe

Obsługa podatkowa jest obecnie nieodzownym elementem biznesu. Częstotliwość zmian podatkowych generuje liczne odpowiedzi rynku, w tym procesy przekształceniowe przedsiębiorców dostosowujących swoją strukturę korporacyjną do zmieniającego się prawa.

W zakresie usług doradztwa podatkowego współpracujemy z cenionymi na rynku radcami prawnymi i doradcami podatkowymi. W ramach obsługi podatkowej oferujemy zarówno usługi bieżącego wsparcia podatkowego, jak również przeprowadzanie dedykowanych analiz podatkowych związanych z realizacją konkretnego przedsięwzięcia, w szczególności w związku z procesami transakcyjnymi i zmianami strukturalnymi w ramach grup spółek.

Rachunkowość i księgowość

Kancelaria współpracuje również z uznanymi na rynku ekspertami w zakresie księgowości i rachunkowości. Dzięki kompetencjom w tym zakresie możemy realizować interdyscyplinarne projekty, wymagające fachowej i praktycznej wiedzy w zakresie księgowości i rachunkowości, w tym z zakresu sporządzania sprawozdań finansowych, przygotowywania planów finansowych i estymacji wyników finansowych oraz zaawansowanej analizy danych.

Istnieje również możliwość skorzystania z usług współpracujących z nami ekspertów w ramach obsługi biura rachunkowego, w szczególności w zakresie obsługi księgowej (pełna lub uproszczona księgowość) oraz kompleksowej obsługi kadrowo-płacowej.

_______
Eksperci w zakresie
podatków i księgowości

Małgorzata Obajtek

Małgorzata Obajtek

Doradca podatkowy, counsel
Paulina Wawerek-Iwanek

Paulina Wawerek-Iwanek

Specjalistka ds. rachunkowości, CEO Counthink



Nasza oferta

Prawo pracy i dane osobowe

Prowadzimy obsługę z zakresu prawa pracy i prawa ochrony danych osobowych.

W zakresie prawa pracy kompleksowo dostosowujemy procesy rekrutacyjne i procesy zarządzania zasobami ludzkimi do aktualnych wymogów prawa, w szczególności tworzymy regulaminy, dokonujemy wdrożeń pracy zdalnej, przygotowujemy wzory dokumentacji umownej.

Posiadamy także bogate doświadczenie w obsłudze projektów dotyczących danych osobowych, w tym zarówno w obszarze regularnych wdrożeń RODO, jak również w projektach interdyscyplinarnych, wymagających prawidłowego zaadresowania kwestii danoosobowych.

 

_______
W obszarze prawa pracy i danych osobowych
realizujemy w szczególności następujące usługi

Zatrudnienie i HR, w tym umowy, regulaminy i dokumentacja pracownicza

W ramach usług Kancelarii prowadzimy kompleksową obsługę prawną w zakresie szeroko pojętego zatrudnienia i HR. W szczególności:

dostosowujemy procesy rekrutacyjne i procesy zarządzania zasobami ludzkimi do aktualnych wymogów prawa, w tym zakresie przetwarzania danych osobowych,

przygotowujemy regulaminy, procedury i instrukcje,

dokonujemy kompleksowych wdrożeń pracy zdalnej w organizacjach,

przygotowujemy wzorcową dokumentację umowną, w tym umowy o pracę, umowy zlecenie, umowy o dzieło czy kontrakty menadżerskie,

przygotowujemy wzory aneksów, porozumień, wypowiedzeń, dokumentacji premiowej,

przygotowujemy wzory pozostałej dokumentacji pracowniczej, w tym potwierdzenia zapoznania się z regulaminem pracy, potwierdzenia otrzymania informacji o warunkach zatrudnienia, dokumentację z zakresu BHP, dokumentację urlopową, dokumentację z zakresu pracy zdalnej,

audytujemy procesy prowadzenia akt osobowych (A, B, C, D, E),

audytujemy i dostosowujemy posiadaną przez Klienta dokumentację do struktury organizacyjnej i celów biznesowych Klienta,

przeprowadzamy projekty z zakresu szeroko rozumianego akcjonariatu pracowniczego.

Wdrożenia RODO i outsourcing IOD

Niedawno obchodziliśmy pięciolecie obowiązywania RODO w Polsce i UE. Przez ten czas niezwykle wzrósł poziom świadomości w zakresie praw i obowiązków związanych z przetwarzaniem danych osobowych, zarówno tych po stronie biznesu, jak i tych po stronie użytkowników. Standardy ochrony danych są coraz wyższe, coraz więcej organizacji decyduje się na powołanie IOD nawet w sytuacjach, gdy nie są do tego bezpośrednio zobowiązane. Wydaje się wręcz, że bezpieczeństwo przetwarzania danych stało się swego rodzaju wartością dodaną i jedną z metod na budowanie przewag konkurencyjnych w biznesie.

Eksperci Kancelarii posiadają duże doświadczenie w obsłudze projektów z obszaru ochrony danych osobowych, w tym przepisów RODO oraz przepisów dotyczących tajemnic zawodowych (w tym tajemnicy bankowej i płatniczej). Doświadczenie to obejmuje zarówno realizację projektów stricte danoosobowych, jak również projektów interdyscyplinarnych, w których odpowiednie zaadresowanie kwestii danoosobowych jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa prawnego transakcji lub innego rodzaju przedsięwzięć (np. w ramach procesów M&A czy procesów wdrożeniowych).

W Kancelarii zapewniamy naszym Klientom kompleksową obsługę kwestii z obszaru prawa ochrony danych osobowych. W ramach naszych usług w szczególności:

przeprowadzamy generalne audyty i dokonujemy uporządkowania ogólnego systemu zarządzania danymi osobowymi w organizacjach (dokonujemy klasyfikacji informacji, ustalamy cele i podstawy przetwarzania, weryfikujemy zasady retencji danych),

przeprowadzamy specjalistyczne analizy dopuszczalności przetwarzania danych w związku z daną transakcją lub przedsięwzięciem,

przygotowujemy kompleksową dokumentację danoosobową (zarówno wymaganą przepisami jak i standardami branżowymi),

wspieramy Klientów w bieżącym zarządzania przetwarzaniem danych osobowych (w tym w przypadku wniosków lub skarg podmiotów danych),

przygotowujemy i audytujemy umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych,

weryfikujemy możliwość przekazywania danych poza EOG,

szkolimy pracowników i współpracowników w zakresie zasad bezpieczeństwa danych.

W ramach usług Kancelarii oferujemy również dedykowaną usługę outsourcingu IOD, w ramach której istnieje możliwość objęcia funkcji IOD w organizacji przez dedykowanego eksperta wyznaczonego przez Kancelarię.

Dokumentacja wewnętrzna RODO

W ramach usług Kancelarii przygotowujemy i wdrażamy pełen zakres dokumentacji, zarówno tej wymaganej bezpośrednio przepisami prawa, jak również fakultatywnej, wynikającej z dobrych praktyk i standardów branżowych, w tym ze standardów normalizacyjnych ISO.

W ramach dokumentacji danoosobowej przygotowujemy w szczególności:

polityki zarządzania danymi osobowymi,

polityki bezpieczeństwa,

polityki środków technicznych i organizacyjnych,

polityki retencji danych,

procedury nadawania upoważnień,

procedury zarządzania incydentami,

rejestry czynności przetwarzania,

plany ciągłości działania,

procedury kontroli, w tym audytów wewnętrznych.

Umowy powierzenia

Umowy powierzenia przetwarzania danych pomiędzy administratorem a procesorem (lub pomiędzy procesorami na niższym poziomie łańcucha) występują powszechnie w obrocie biznesowym, najczęściej stanowiąc element innych stosunków kontraktowych. Prawnicy Kancelarii posiadają bogate doświadczenie w sporządzaniu umów powierzeniowych, mają na swoim koncie dziesiątki takich umów przygotowanych dla dużych podmiotów gospodarczych, w szczególności umów outsourcingu bankowego i płatniczego, umów powierzenia danych w związku z przetwarzaniem danych w chmurze czy umów wdrożeniowych IT.

W ramach usług Kancelarii zapewniamy kompleksowe przygotowania wzorów umów powierzeniowych oraz przygotowywanie dedykowanych umów powierzeniowych w związku z daną transakcją lub przedsięwzięciem, a także weryfikujemy oraz negocjujemy umowy powierzeniowe na wzorach kontrahentów naszych Klientów.

_______
Eksperci nadzorujący praktykę
prawa pracy i danych osobowych

Jan Ząbczyk

Jan Ząbczyk

Radca prawny, partner
Marta Lewicka

Marta Lewicka

Radca prawny, counsel



Nasza oferta

Prawo budowlane i nieruchomości

Obsługujemy Klientów z branży deweloperskiej, budowlanej oraz architektonicznej.

W ramach naszych usług w szczególności przygotowujemy modele realizacji przedsięwzięć budowlanych i deweloperskich, zakładamy i tworzymy strukturę spółek celowych, przygotowujemy umowy między inwestorami, wspieramy w procesach obrotu nieruchomościami.

Reprezentujemy również Klientów w postepowania administracyjnych oraz w sporach budowlanych.

_______
W obszarze prawa budowlanego i nieruchomości
realizujemy w szczególności następujące usługi

Obsługa przedsięwzięć budowlanych i deweloperskich

Prawnicy Kancelarii posiadają bogate doświadczenie w zakresie doradztwa prawnego związanego z szeroko rozumianymi przedsięwzięciami budowlanymi i deweloperskimi, w tym zarówno w zakresie budownictwa mieszkaniowego, jak również przy realizacji obiektów komercyjnych, w tym obiektów użyteczności publicznej.

W ramach naszych usług oferujemy w szczególności:

opracowanie prawnego modelu realizacji przedsięwzięcia budowlanego lub deweloperskiego, w tym zarówno w reżimie ustawy deweloperskich, jak i w ramach wyłączeń z ustawy deweloperskiej,

tworzenie struktury celowej związanej z realizacją danego przedsięwzięcia, w tym zakładanie spółek celowych i dostosowywanie struktury właścicielskiej do potrzeb danej inwestycji,

przygotowywanie umów pomiędzy inwestorami, w tym w ramach przedsięwzięć realizowanych w ramach spółek lub na zasadzie konsorcjum,

przygotowywanie oraz negocjowanie umów projektowych i budowlanych, w tym umów o projekty architektoniczne, umów o roboty budowlane, umów remontowych,

reprezentowanie Klientów w postępowaniach administracyjnych związanych z przedsięwzięciami budowlanymi i deweloperskimi, w szczególności w postępowaniach przed organami nadzoru budowlanego.

Spory budowlane

W przypadku, w którym dochodzi do sporu, w szczególności o dużej wartości (a tak często jest w procesach budowlanych), bardzo istotne jest odpowiednie zarządzenie sporem już na samym początku jego powstawania. W sprawach budowlanych spory często powstają w związku z wcześniejszą lub aktualną współpracą stron, w szczególności w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem kontraktów, w tym odpowiedzialnością wykonawców z tytułu kar umownych. W przypadku tego typu sporów często istnieją prawne możliwości odpowiedniego zarządzenia sporem na etapie przedprocesowym, w szczególności w ramach mechanizmów odstąpień od umowy, czy potrąceń wierzytelności.

Eksperci Kancelarii posiadają doświadczenie w obsłudze procesów budowlanych, w tym dotyczących wielomilionowych inwestycji.

W ramach usług Kancelarii oferujemy kompleksowe wsparcie przedsiębiorców w obsłudze sporów z obszaru szeroko rozumianego prawa budowlanego. W szczególności:

dokonujemy analiz i kwalifikacji prawnych stanów faktycznych dotyczących sytuacji konfliktowych, w ramach których wskazujemy kluczowe ryzyka i potencjalnie możliwe do zastosowania zabezpieczenia i rozwiązania prawne,

prowadzimy dla Klientów komunikację przedprocesową z potencjalnymi przeciwnikami procesowymi,

przeprowadzamy analizy przedprocesowe, w ramach których identyfikujemy potencjalne scenariusze przebiegu postępowania,

opracowujemy dedykowane i unikalne taktyki procesowe,

reprezentujemy Klientów w postępowaniach sądowych przed wszelkimi sądami i instancjami,

wspomagamy Klientów w ramach alternatywnych metod rozwiązywania sporów, w tym w ramach procedur mediacyjnych i arbitrażowych.

Obrót nieruchomościami

Nasi prawnicy posiadają doświadczenie w zakresie prawnej obsługi procesu obrotu nieruchomościami, w tym zarówno nieruchomościami gospodarczymi i przemysłowymi, jak i nieruchomościami inwestycyjnymi lub mieszkaniowymi.

W ramach usług Kancelarii w szczególności:

przeprowadzamy audyty przedtransakcyjne nieruchomości, w szczególności weryfikując stan prawny nieruchomości oraz potencjalne ryzyka transakcyjne,

przygotowujemy dokumentację umowną, w szczególności projekty umów przedwstępnych, czy umów sprzedaży,

reprezentujemy Klientów w negocjacjach umów z kontrahentami, w tym z kontrahentami zagranicznymi,

dokonujemy w imieniu Klientów czynności posttransakcyjnych, w szczególności reprezentujemy Klientów przez właściwymi organami administracyjnymi.

_______
Eksperci nadzorujący praktykę
prawa budowlanego i nieruchomości

Adrian Nowak

Adrian Nowak

Radca prawny, partner
Tomasz Dudek

Tomasz Dudek

Radca prawny, senior counsel



Nasza oferta

Prawo konsumenckie i e-commerce

Mamy bogate doświadczenie w realizacji projektów z zakresu prawa konsumenckiego, w tym w ramach wdrożeń najnowszych zmian wynikających z Dyrektyw Omnibus, Cyfrowej i Towarowej.

Kompleksowo przygotowujemy dokumentację umowną spełniającą wymagania prawne, w tym regulaminy konsumenckie, zarówno dla działalności e-commerce, jak również dla biznesu stacjonarnego.

_______
W obszarze prawa konsumenckiego i e-commerce
realizujemy w szczególności następujące usługi

Wdrożenia Dyrektyw Omnibus, Cyfrowej i Towarowej

Początek 2023 roku upłynął pod znakiem dostosowywania się branży e-commerce (jak również w dużej części biznesu stacjonarnego) do nowelizacji przepisów ustawy o prawach konsumenta związanej z wdrożeniem trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Cyfrowej i Towarowej. Z punktu widzenia prawnego zmiany były naprawdę istotne – przykładowo można wskazać na:

zmianę sposobu informowania o cenach (obowiązek informowania o najniższej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni),

wprowadzenie dedykowanych przepisów dla internetowych platform handlowych,

wprowadzenie nowej kategorii usług cyfrowych i ustanowienie dedykowanych zasad odpowiedzialności za zgodność z umową treści cyfrowej i usługi cyfrowej,

objęcie ustawą usług, za które płacimy danymi,

przemodelowanie przepisów o odpowiedzialności za zgodność towaru z umową.

Wskazane zmiany wiązały się z koniecznością dostosowywania się przedsiębiorców do nowych przepisów nie tylko na płaszczyźnie dokumentacji (zmiany regulaminów, polityk prywatności itd.), ale również z koniecznością weryfikacji i aktualizacji funkcjonujących procesów sprzedażowych. Pojawiły się istotne problemy praktyczne związane ze sposobem stosowania nowych przepisów, w szczególności ze sposobem prezentacji cen oraz – w przypadku bardziej zaawansowanych usług online – z kwalifikacją tych usług, zwłaszcza na gruncie nieprecyzyjnej definicji usług cyfrowej.

Prawnicy Kancelarii wspierają Klientów w dostosowywaniu dokumentacji i procesów do wymogów znowelizowanych przepisów. Weryfikujemy stosowane u Klientów procedury sprzedażowe i dokumentację umowną oraz wprowadzamy zmiany adresujące nowe wymogi, z uwzględnieniem potrzeb biznesowych i potrzeby zachowania ciągłości realizacji procesów operacyjnych.

Regulaminy konsumenckie i b2b, polityki prywatności, polityki cookies

Nasi prawnicy posiadają duże doświadczenie w obsłudze serwisów i portali internetowych, w szczególności w kompleksowym wdrażaniu regulacji konsumenckich na stronach internetowych sprzedawców i usługodawców. Nasze doświadczenie obejmuje wdrożenia realizowane zarówno dla podmiotów działających na rynkach regulowanych (bankowym, płatniczym czy pożyczkowym), jak również wdrożenia realizowane dla szeroko pojętej branży e-commerce.

W ramach usług Kancelarii w szczególności:

przygotowujemy regulaminy i dokumentację konsumencką (w tym regulaminy świadczenia usług finansowych i regulaminy sprzedaży) z uwzględnieniem wszystkich obowiązujących regulacji konsumenckich (między innymi ustawa o prawach konsumenta, ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz regulacje sektorowe takie jak prawo bankowe, ustawa usługach płatniczych czy ustawa o kredycie konsumenckim),

przygotowujemy regulaminy b2b (umożliwiające wprowadzenie bardziej korzystnych zasad, chroniących interesy usługodawców i sprzedawców),

przygotowujemy szczegółowe screenflow procesów sprzedażowych na stronach internetowych,

przygotowujemy treści zgód, checkboxów i not prawnych,

przygotowujemy polityki prywatności i polityki cookies spełniające najnowsze standardy (z uwzględnieniem ostatnich wyroków TSUE, w tym Schrems II).

_______
Eksperci nadzorujący praktykę
prawa konsumenckiego i e-commerce

Jan Ząbczyk

Jan Ząbczyk

Radca prawny, partner
Marta Lewicka

Marta Lewicka

Radca prawny, counsel



Nasza oferta

AML

Mamy bogate doświadczenie w kompleksowych wdrożeniach procesów AML w instytucjach obowiązanych, w tym zarówno w instytucjach finansowych (procesy transakcyjne), jak również w innych instytucjach obowiązanych (np. biura wirtualne).

Przygotowujemy i wdrażamy procedury i instrukcje AML, wspieramy w przeprowadzaniu analiz ryzyka AML, audytujemy procesy stosowania ŚBF, prowadzimy szkolenia i warsztaty dla pracowników instytucji obowiązanych, w tym AML oficerów.

_______
W obszarze AML
realizujemy w szczególności następujące usługi

Dyrektywa AMLV i nowy unijny pakiet AML/CFT

Unijny system przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu rozwijany jest już od kilkudziesięciu lat. Aktualnie kluczowe ramy tego systemu wyznacza na poziomie unijnym dyrektywa AMLV oraz rozporządzenie w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych, na poziomie krajowym zaś ustawa z 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Jednocześnie na poziomie unijnym trwają aktualnie prace nad wprowadzeniem całkowicie nowego pakietu regulacyjnego z zakresu AML/CFT. Wśród opublikowanych w lipcu 2021 r. przez Komisję Europejską projektów są przede wszystkim nowe rozporządzenie w sprawie przeciwdziałania wykorzystywaniu systemu finansowego dla celów prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (które w założeniu ma być podstawowym aktem regulującym zasady stosowania środków bezpieczeństwa finansowego przez instytucje obowiązane i w tym sensie – w przeciwieństwie do dotychczasowych regulacji na poziomie dyrektyw – ma doprowadzić do pełnej harmonizacji tych zasad w ramach UE) oraz nowa dyrektywa w sprawie mechanizmów, które mają zostać wdrożone przez Państwa Członkowskie w celu przeciwdziałania wykorzystania systemu finansowego dla celów prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (która ustanawia regulacje adresowane do poszczególnych państw członkowskich – np. związane z prowadzeniem rejestru beneficjentów rzeczywistych).

Analizy i wdrożenia na gruncie przepisów AML (w tym dyrektywy AMLV i wcześniej dyrektywy AMLIV) stanowią jedną z naczelnych specjalizacji Kancelarii. Prawnicy Kancelarii brali udział w dziesiątkach projektów z zakresu wdrożeń procesów AML/CFT w instytucjach obowiązanych, w tym zarówno w instytucjach finansowych (banki, instytucje płatnicze), jak również w podmiotach niezwiązany bezpośrednio z rynkiem finansowym (np. podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych czy dostawcy biur wirtualnych). Prawnicy Kancelarii na bieżąco monitorują również proces legislacyjny nowego unijnego pakietu AML/CFT i przygotowują instytucje obowiązane na wynikające z niego zmiany.

Wdrożenia procedur AML

Zgodnie z przepisami instytucje obowiązane powinny wdrożyć w swoich organizacjach skuteczne procedury przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Wdrożenie tych procedur polega nie tylko na sporządzeniu pisemnej dokumentacji (procedury wraz z instrukcjami), ale przede wszystkim odpowiedniego ukształtowania faktycznych procesów wewnętrznych, w tym przeszkolenia pracowników odpowiedzialnych za zarządzaniem kwestiami AML/CFT.

Prawnicy Kancelarii mają duże doświadczenie w przeprowadzaniu kompleksowych wdrożeń procedur AML w instytucjach obowiązanych, zarówno na poziomie dokumentacji, jak i na poziomie faktycznych procesów.

W ramach usług Kancelarii w szczególności:

przygotowujemy procedury AML dostosowane do realiów działalności biznesowej Klienta (w tym skali jego działalności i złożoności struktury organizacyjnej),

opracowujemy instrukcje wewnętrzne dla pracowników odpowiedzialnych za AML/CFT,

prowadzimy wprowadzające i cykliczne warsztaty i szkolenia dla pracowników,

przeprowadzamy wymagane przez procedury audyty skuteczności i aktualności stosowanych procesów i procedur,

przeprowadzamy analizy zakresu i sposobów stosowania ŚBF (w tym możliwości stosowania tzw. uproszczonych środków bezpieczeństwa finansowego),

wspomagamy instytucje obowiązane w procesach identyfikacji i raportowania transakcji podejrzanych i ponadprogowych.

Beneficjenci rzeczywiści i CRBR

Jednym z podstawowych mechanizmów przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu jest identyfikacja i weryfikacja beneficjentów rzeczywistych klientów instytucji obowiązanych. Aktualnie obowiązki identyfikacji swoich beneficjentów rzeczywistych ciążą na większości podmiotów gospodarczych (wszystkie spółki jawne, komandytowe, komandytowo-akcyjne, z o.o., proste spółki akcyjne i spółki akcyjne, z wyjątkiem spółek publicznych). Podmioty te są zobowiązane do zgłaszania do CRBR informacji o swoich beneficjentach rzeczywistych i ich aktualizacji. Jednocześnie instytucje obowiązane nawiązując stosunki gospodarcze ze swoimi klientami powinny samodzielnie identyfikować i weryfikować beneficjentów rzeczywistych swoich klientów i przekazywać organom publicznym informacje o ewentualnych zidentyfikowanych rozbieżnościach (art. 61a ustawy AML).

Biorąc pod uwagę rozbudowaną, nie w pełni jasną i niestety niedostosowaną do systemu polskiego prawa (np. w zakresie spółek osobowych) definicję beneficjenta rzeczywistego, prawidłowe ustalenie tego beneficjenta często wiąże się z poważanymi wątpliwościami prawnymi i zdarza się, że ostateczna kwalifikacja prawna bywa nie zerojedynkowa.

Kancelaria oferuje kompleksowe wsparcie zarówno dla instytucji obowiązanych, jak również innych podmiotów gospodarczych w procesach związanych z identyfikacją beneficjentów rzeczywistych, w tym w ramach rozbudowanych grup spółek i struktur holdingowych, w przypadku których przeprowadzenie prawidłowego procesu identyfikacji jest szczególnie utrudnione. Przeprowadzamy również dla Klientów zgłoszenia do CRBR, zarówno związane z utworzeniem nowego podmiotu, jak i w ramach zgłoszeń aktualizacyjnych.

Audyty i szkolenia pracownicze

Prawidłowa realizacja obowiązków z zakresu AML/CFT w ramach instytucji obowiązanej nie jest obecnie możliwa bez zaangażowania pracowników i współpracowników instytucji obowiązanej i ciągłego zwiększania poziomu kompetencji wewnętrznych w tym zakresie. Również same procedury AML wymagają przeprowadzania cyklicznych szkoleń i warsztatów aktualizujących i zwiększających kompetencje pracowników instytucji obowiązanych w tej dziedzinie.

Prawnicy Kancelarii przeprowadzają szkolenia i warsztaty dla pracowników i osób zarządzających instytucji obowiązanych w zakresie AML/CFT. Prowadzimy zarówno szkolenia wprowadzające (w ramach wdrożeń wewnętrznego systemu AML), jak również cykliczne szkolenia aktualizujące i zwiększające kompetencje, w tym szkolenia w wykonaniu obowiązujących w instytucjach obowiązanych procedur wewnętrznych. W ramach szkoleń opieramy się na praktycznej wiedzy zdobywanej w ramach udzielania doradztwa prawnego na rzecz dziesiątek polskich instytucji obowiązanych.

Wstrzymanie transakcji i blokady rachunków

W ramach stosowania procedur AML instytucje obowiązane (w szczególności banki i instytucje płatnicze) są zobowiązane w określonych przypadkach do wstrzymywania transakcji lub stosowania blokad rachunków. Stosowanie tych środków względem podmiotów gospodarczych z jednej strony ma na celu zapewnienie maksymalnej skuteczności rozwiązań AML/CFT, z drugiej jednak strony nieuzasadnione zastosowanie takich środków może wyrządzić daleko idące szkody podmiotom, wobec których takie środki zastosowano.

Prawnicy Kancelarii posiadają doświadczenie praktyczne w zakresie prowadzenia postępowań związanych ze stosowaniem środków polegających na wstrzymywaniu transakcji lub blokadzie rachunków, w tym w ramach wewnętrznych postępowań AML w instytucjach finansowych, w tym bankach. W ramach usług Kancelarii przeprowadzamy analizy zasadności zastosowania wskazanych środków i reprezentujemy Klientów w takich postępowaniach.

_______
Eksperci nadzorujący praktykę AML

Jan Ząbczyk

Jan Ząbczyk

Radca prawny, partner



Nasza oferta

Regulacje rynku finansowego

Mamy bogate doświadczenie w obsłudze podmiotów rynku finansowego, w tym podmiotów sektora bankowego, płatniczego i pożyczkowego.

Realizujemy projekty z obszaru szeroko rozumianych regulacji FinTech, w tym PSD2 (PSD3 i PSR), regulacji AML/CFT, regulacji cybersec (NIS, DORA), czy regulacji outsourcingowych (GL EBA, komunikat KNF).

Przeprowadzamy wdrożenia chmurowe w instytucjach finansowych (w tym wdrożenia usług wszystkich globalnych dostawców rozwiązań chmurowych), realizujemy projekty na styku rynku finansowego i kryptoaktywów, mamy doświadczenie we wdrożeniach usług zaufania w reżimie eIDAS.

_______
W obszarze regulacji rynku finansowego
realizujemy w szczególności następujące usługi

Kredyt konsumencki i instytucje pożyczkowe

W ostatnich latach skala regulacji obowiązujących podmioty rynku finansowym rośnie wręcz lawinowo. Znaczący wzrost nie omija również rynku kredytów konsumenckich. W bieżącym roku rynek kredytów konsumenckich mierzy się przede wszystkim z wdrożeniem przepisów tzw. ustawy antylichwiarskiej, przewidującej w szczególności wprowadzenie do Kodeksu cywilnego przepisów określających wysokość maksymalnych kosztów pozaodsetkowych pożyczek oraz poddanie działalności instytucji pożyczkowych nadzorowi KNF.

Nasi eksperci posiadają doświadczenie w doradztwie prawnym na rzecz instytucji pożyczkowych i innych podmiotów udzielających kredytów konsumenckich (w tym instytucji płatniczych), w szczególności w doradztwie prawnym na gruncie przepisów ustawy o kredycie konsumenckim oraz dyrektywy CCD. Monitorujemy na bieżąco również proces legislacyjny związany z dyrektywą CCD2.

W ramach usług Kancelarii w szczególności:

prowadzimy postępowania w sprawie wpisu do rejestru instytucji pożyczkowych,

przygotowujemy wzory formularzy informacyjnych dla konsumentów,

przygotowujemy umowy kredytu wraz z dokumentacją towarzyszącą,

opracowujemy procesy zawierania umów o kredyt,

opracowujemy procedury i instrukcje wewnętrzne udzielania kredytów,

opracowujemy procedury weryfikacji zdolności kredytowej,

przygotowujemy wzory klauzul informacyjnych (z uwzględnieniem reprezentatywnych przykładów i obowiązków dotyczących RRSO),

przygotowujemy noty prawne (w tym na potrzeby reklam kredytów konsumenckich),

przeprowadzamy analizy z zakresu zasad przetwarzania danych osobowych przez instytucje pożyczkowe,

przeprowadzamy audyty prawne procesów i dokumentacji wraz z przygotowaniem kompleksowych raportów luk.

Chmura obliczeniowa (komunikat KNF)

Przetwarzanie danych w chmurze obliczeniowej staje się normą. Jako podstawowe zalety przejścia do chmury wskazuje się wyjątkowe możliwości techniczne rozwiązań chmurowych, przy jednoczesnej możliwości optymalizacji kosztów infrastrukturalnych oraz zwiększenia bezpieczeństwa przetwarzania danych.

W polskim sektorze finansowym zasady przetwarzania danych w chmurze, w tym w oparciu o infrastrukturę globalnych dostawców (AWS, Google, Microsoft), nie są ujednolicone na poziomie ustawowym. Przykładowo w sektorze bankowym zasady te określają przede wszystkim regulacje przepisów prawa bankowego dotyczące outsourcingu regulowanego i tajemnicy bankowej oraz przepisy RODO.

Próbę ujednolicenia zasad korzystania z chmury obliczeniowej przez podmioty nadzorowane podjęła natomiast KNF – najpierw w komunikacie UKNF z 2017 r., a następnie w komunikacie UKNF z 23 stycznia 2020 r. (tzw. komunikat chmurowy). W ramach komunikatu chmurowego zawarte zostały szczegółowe zasady zarządzania przez podmioty nadzorowane outsourcingiem chmurowym. Nacisk położono przy tym zwłaszcza na aspekt świadomości ryzyk związanych z korzystaniem z technologii chmurowej i na zasady zarządzania tymi ryzykami, w tym ich minimalizacji (w szczególności poprzez zapewnienie niezbędnych kompetencji, zabezpieczenia techniczne czy zabezpieczenia prawne).

Nasi eksperci posiadają bogate doświadczenie w realizacji wdrożeń usług chmurowych w podmiotach nadzorowanych zgodnie z postanowieniami komunikatu chmurowego UKNF, w szczególności usług chmurowych wszystkich największych na świecie dostawców. Posiadamy doświadczenie we wdrażaniu usług chmurowych w modelach SaaS, PaaS i IaaS oraz w konfiguracjach wielopodmiotowych, w tym w ramach relacji grupowych oraz w modelach outsourcingu łańcuchowego.

W ramach przeprowadzanych przez Kancelarię wdrożeń usług chmurowych w szczególności:

dokonujemy oceny i klasyfikacji informacji przetwarzanych w chmurze,

przygotowujemy analizy ryzyka zgodnie z właściwymi normami ISO,

przygotowujemy wymaganą przez komunikat chmurowy dokumentację (w tym z zakresu zapewnienia kompetencji, planu przetwarzania informacji czy procedur bezpieczeństwa i kryptografii),

dokonujemy weryfikacji umów z dostawcami oraz przygotowujemy i negocjujemy zmiany tych umów celem spełnienia wymogów komunikatu,

przygotowujemy ewidencje umów outsourcingu chmurowego,

przygotowujemy procedury outsourcingu w zakresie zarządzania usługami chmurowymi,

przeprowadzamy audyty procesów zarządzania outsourcingiem chmurowym,

szkolimy pracowników podmiotów nadzorowanych w zakresie zarządzania chmurą.

Cyberbezpieczeństwo (NIS, DORA, GL EBA)

Rozwój technologii wiąże się nieodłącznie ze wzrostem znaczenia cyberbezpieczeństwa w ogólnych procesach zarządzania ryzykiem. Wraz z tym wzrostem przybywa również regulacji w zakresie cyberbezpieczeństwa, które to regulacje obejmują swoim zakresem coraz szerszy krąg podmiotów.

Aktualnie kluczowymi regulacjami prawnymi cyberbezpieczeństwa dla biznesu są na poziomie unijnym dyrektywa NIS, zaś na poziomie krajowym ustawa o cyberbezpieczeństwie, które dotyczą stosunkowo niewielkiej liczby podmiotu w postaci tzw. operatorów usług kluczowych i dostawców usług cyfrowych. Dużo więcej jest zaś aktów tzw. soft law i standardów branżowych (przykładowo w sektorze finansowym wytyczne EBA w sprawie zarządzania ryzykiem związanym z technologiami i bezpieczeństwem ICT). Już wkrótce wiele podmiotów czekają jednak wyzwania związane z wdrożeniami kolejnych regulacji. W kolejce czeka bowiem uchwalona już dyrektywa NIS2 (termin implementacji 17 października 2024 r.), która rozszerza zakres podmiotowy swojego zastosowania w porównaniu do NIS1, a także również już uchwalone rozporządzenie DORA (termin rozpoczęcia stosowania 17 stycznia 2025 r.), które staje się niejako kodeksem cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym (przy czym wykorzystuje ono w istotnej części dotychczasowy dorobek unijnych organów, w tym rozwiązania znane choćby z wytycznych EBA).

W ramach usług Kancelarii prowadzimy doradztwo prawne w zakresie wdrożeń rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa, w tym w instytucjach finansowych. Nasi prawnicy na bieżąco monitorują debatę branżową dotyczącą stosowania nowych regulacji i doradzają Klientom Kancelarii we wdrożeniach zmian adresujących nowe wymogi prawne.

Krypto (MiCA)

W ostatnich kilku latach kryptoaktywa stały się właściwie zjawiskiem globalnym, mającym swoich entuzjastów, jak i sceptyków. Z perspektywy czysto prawnej kryptoaktywa to zjawisko, które nie wpisywało się w ramy istniejących regulacji. W szczególności, wobec braku dedykowanych regulacji kryptoaktywów, w zależności od ich funkcji i sposobu wykorzystania, mogły być one kwalifikowane jako szczególne rodzaju dotychczas istniejących instrumentów prawnych takich jak instrumenty finansowe (regulowane MIFID II), pieniądz elektroniczny (regulowany PSD2) czy nawet prawa udziałowe (udziały, akcje).

W zakresie regulacyjnym, pierwszą polską regulację dotykającą wprost problematyki krypto były znowelizowane przepisy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, które weszły w życie 31 października 2021 r. i które wprowadziły w szczególności Rozdział 11a ustawy AML, przewidujący między innymi, że działalność tzw. giełd krypto (działalność polegająca przede wszystkim na wymianie pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi) będzie działalnością regulowaną, która może być wykonywana po uzyskaniu wpisu do rejestru działalności w zakresie walut wirtualnych.

Kolejnym milowym krokiem w świecie krypto było przyjęcie na poziomie unijnym dnia 31 maja 2023 r. tzw. rozporządzenia MiCA (tj. rozporządzenia w sprawie rynków kryptoaktywów), które ma być podstawowym unijnym aktem regulującym kryptoaktywa (z pewnymi włączeniami np. w zakresie instrumentów finansowych w rozumieniu MIFID II). MiCA w przeważające części stosuje się od dnia 30 grudnia 2024 r., przy czym na zasadzie odstępstwa część przepisów ma zastosowanie wcześniej, w tym niektóre już od dnia 29 czerwca 2023 r.

Prawnicy Kancelarii posiadają doświadczenie w zakresie obsługi prawnej projektów opartych o kryptowaktywa, a także na bieżąco monitorowali procesy legislacyjne związane z nowymi regulacjami krypto, w tym proces związany z przyjęciem MiCA.

W ramach usług Kancelarii oferujemy kompleksową obsługę prawną projektów z zakresu kryptoaktywów, w tym projektów o charakterze usług finansowych z elementami krypto. W szczególności:

opracowujemy prownoregulacyjne modele wdrożenia projektów krypto (wraz ze szczegółowymi manualami opisującymi poszczególne procesy wdrożenia),

wspieramy Klientów w ramach procesów licencyjnych i rejestrowych związanych z danym rodzajem działalności,

przygotowujemy kompleksową dokumentację projektową, w tym umowy, regulaminy i zgody.

Usługi zaufania (eIDAS)

Mówi się, że rozporządzenie eIDAS to regulacja, która wyprzedziła swoje czasy. Rozporządzenie to zostało uchwalone już niemal dekadę temu i nadal najbardziej kojarzy się z materią kwalifikowanych podpisów elektronicznych. Potencjał eIDAS jest jednak zdecydowanie większy. Podpis elektroniczny jest tylko jedną z tzw. usług zaufania, dla których rozporządzenie eIDAS stworzyło ramy prawne. Poza podpisami elektronicznymi, usługi zaufania obejmują w szczególności usługi pieczęci elektronicznych i elektronicznych znaczników czasu, usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, usługi certyfikatów uwierzytelniania witryn internetowych, czy usługi konserwacji elektronicznych podpisów, pieczęci lub certyfikatów.

Eksperci Kancelarii posiadają doświadczenie w zakresie przygotowywania skomplikowanych analiz prawnych na gruncie rozporządzenia eIDAS, w tym w zakresie usług zaufania świadczonych przez kwalifikowanych dostawców usług zaufania.

W czerwcu 2021 r. pojawił się wniosek Komisji Europejskiej w sprawie rozporządzenia eIDAS 2.0, które ma zmieniać rozporządzenie eIDAS. Jedną z kluczowych zmian jest stworzenie tzw. europejskiego portfela tożsamości cyfrowej. Portfele takie w założeniu mają być wydawane przez państwa członkowskie w oparciu o zharmonizowane zasady bezpieczeństwa i certyfikacji. Portfel miałby być wykorzystywany w szczególności jako samodzielny środek identyfikacji elektronicznej we wszystkich krajach UE. Prawnicy Kancelarii na bieżąco monitorują proces legislacyjny związany z uchwalaniem eIDAS 2.0.

_______
Eksperci nadzorujący praktykę
regulacji rynku finansowego

Jan Ząbczyk

Jan Ząbczyk

Radca prawny, partner



Nasza oferta

Usługi płatnicze i bankowość

Świadczymy obsługę prawną dla instytucji finansowych, w szczególności w zakresie dyrektywy PSD2 (i PSD3) oraz pakietu AML/CFT.

Posiadamy bardzo duże doświadczenie w obsłudze dostawców płatności, w tym instytucji płatniczych, małych instytucji płatniczych i dostawców AIS only.

Mamy doświadczenie w przygotowywaniu i negocjowaniu dziesiątek umów outsourcingu regulowanego, w tym outsourcingu bankowego.

_______
W obszarze usług płatniczych i bankowości
realizujemy w szczególności następujące usługi

Obsługa sektora FinTech

W ostatnich kilkunastu latach działalność sektora FinTech rozwinęła się lawinowo. Wraz z rozwojem sektora niemal wykładniczo rośnie też liczba regulacji obejmujących zarówno przepisy prawa takie jak ustawy, dyrektywy i rozporządzenia UE, jak również tzw. soft law, w tym rekomendacje i komunikaty KNF oraz wytyczne EBA i innych jednostek unijnych. Wraz ze zwiększającą się liczbą regulacji, rośnie zapotrzebowania na usługi compliance i regulacyjną obsługę prawną całego sektora.

Eksperci Kancelarii posiadają wieloletnie doświadczenie w obsłudze podmiotów sektora FinTech, w tym przede wszystkim niebankowych dostawców usług płatniczych, w szczególności krajowych i unijnych instytucji płatniczych, małych instytucji płatniczych oraz instytucji pieniądza elektronicznego.

W ramach usług Kancelarii oferujemy kompleksową obsługę podmiotów sektora FinTech, w szczególności pod kątem regulacyjnym, w tym celem zapewnienia zgodności z takimi aktami prawnymi jak:

ustawa o usługach płatniczych,

ustawa AML,

dyrektywa PSD2 (i przyszła dyrektywa PSD3),

rozporządzenie UE w sprawie płatności transgranicznych w Unii,

rozporządzenie UE w sprawie w sprawie opłat interchange,

rozporządzenie UE SEPA,

rozporządzenie UE w sprawie informacji towarzyszących transferom,

RTS w sprawie SCA,

a także licznymi aktami soft law takimi jak:

komunikat chmurowy KNF,

wytyczne EBA w sprawie outsouricngu,

wytyczne EBA dot. wyłączenia z limited network,

wytyczne EBA dot. raportowania danych statystycznych,

wytyczne EBA dot. zarządzania incydentami,

wytyczne EBA w sprawie zarządzania ryzykiem związanym z technologiami i bezpieczeństwem ICT.

W ramach naszych usług w szczególności:

prowadzimy postępowania licencyjne przed KNF (w tym o licencję KIPE, KIP, AIS only, MIP, BUP) oraz w jurysdykcjach zagranicznych,

przygotowujemy zawiadomienia o zamiarze prowadzenia działalności transgranicznej,

prowadzimy audyty i wdrożenia procedur i instrukcji wewnętrznych (w tym zarządzanie ryzykiem, kontrola wewnętrzna, zarządzanie incydentami, cybersec, outsourcing, czy BCP),

wdrażamy usługi finansowe (w tym przygotowujemy koncepcje prawnoregulacyjne oraz tworzymy umowy, regulaminy, instrukcje i manuale),

pomagamy w wykładni przepisów i szkolimy z zakresu obliczania funduszy własnych,

wspieramy w ramach bieżących kontaktów z KNF,

prowadzimy prawną obsługę nabycia i innych transakcji dotyczących KIP, w tym w trybie art. 72a i n. UUP.

Postępowania licencyjne przed KNF (w tym KIPE, KIP, AIS only, MIP, BUP)

Wraz z rozwojem usług FinTech i kolejnymi dyrektywami PSD, wymagania stojące przed podmiotami zamierzającymi starać się o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych lub o wpis do właściwego rejestru, są coraz bardziej wyśrubowane.

Aktualnie najbardziej klasyczną licencją uprawniającą do świadczenie usług płatniczych jest zezwolenie KIP. Uzyskanie tego zezwolenia jeszcze przed 2018 rokiem wiązało się ze spełnieniem znacznie mniejszej liczby wymogów niż ma to miejsce obecnie. W 2018 roku wraz z rozpoczęciem stosowania PSD2, funkcjonujące wówczas KIP zostały poddane tzw. procedurze reautoryzacji przed KNF, zaś podmioty starające się dopiero o licencję, musiały znacznie rozbudować przede wszystkim wdrożone przez siebie procedury wewnętrzne. W efekcie aktualnie uzyskanie licencji KIP wiąże się z przygotowaniem bardzo rozbudowanych regulacji wewnętrznych oraz z wielomiesięcznym postępowaniem przed KNF, w ramach którego KNF weryfikuje w szczególności wdrożone przez wnioskodawcę procedury, posiadane kapitały, strukturę właścicielską (w tym pod kątem tzw. wymogów rękojmiowych) oraz program działalności i plan finansowy (czyli dokumenty biznesowe, pomagające ocenić strategię ekonomiczną wnioskodawcy).

W ramach usług Kancelarii oferujemy kompleksowe przeprowadzenie postepowania licencyjnego KIP i reprezentowanie wnioskodawcy przed KNF. W szczególności oferujemy:

przygotowanie i wsparcie przy wdrożeniu wszystkich niezbędnych procedur wewnętrznych (zarządzenie ryzykiem, kontrola wewnętrzna, AML, incydenty, polityka bezpieczeństwa, reklamacje, outsourcing),

wsparcie w przygotowywaniu dokumentacji biznesowej (program działalności i plan finansowy),

wsparcie z zakresu kalkulacji finansowych, w tym kalkulacji FW i obowiązkowych ubezpieczeń lub gwarancji,

pełną analizę struktury właścicielskiej wraz z przygotowaniem pełnej dokumentacji rękojmiowej na potrzeby postępowania.

Nasze usługi opierają się przy tym na doświadczeniu naszych ekspertów w prowadzeniu wielu tego typu postepowań na rzecz wiodących KIP na polskim rynku, a także w prowadzeniu postępowań o licencje w jurysdykcjach zagranicznych.

Poza licencją KIP, w zależności od zakresu usług, które dany podmiot zamierza świadczyć istnieje możliwość świadczenia usług płatniczych w oparciu o wpis do rejestru AIS only (świadczenie wyłącznie usług AIS), wpis do rejestru MIP (świadczenie usług płatniczych z bardzo istotnymi ograniczeniami wynikającymi z art. 117f) lub wpis do rejestru BUP (świadczenie usług przekazu pieniężnego z istotnymi ograniczeniami), a także na tzw. włączeniach z UUP (art. 6 UUP), w tym np. w oparciu o limited network. Ustawa o usługach płatniczych przewiduje również możliwość świadczenia usług w charakterze instytucji pieniądza elektronicznego, przy czym w Polsce funkcjonuje aktualnie jedynie jedna taka instytucja. W ramach usług Kancelarii oferujemy również kompleksowe wsparcie w uzyskaniu każdej z tych wymienionych licencji.

Transgraniczne świadczenie usług

Instytucje płatnicze zamierzające świadczyć usługi płatnicze w innych państwach należących do EOG mogą korzystać ze szczególnego reżimu prawnego określonego w ustawie o usługach płatniczych i PSD2 tj. świadczyć te usługi w ramach tzw. działalności transgranicznej, za pośrednictwem agenta lub w formie oddziału. Taki sposób świadczenia usług wymaga jednak zawiadomienia KNF i przejścia dedykowanej procedury.

Kancelaria zapewnia kompleksowe wsparcie podmiotom zamierzającym świadczyć usługi płatnicze transgranicznie. Wsparcie to obejmuje stosowne analizy możliwości skorzystania z danej formy działalności transgranicznej, przygotowanie stosownej dokumentacji na potrzeby postępowania przed KNF oraz reprezentowania podmiotów w ramach postępowania.

Kancelaria oferuje również szczegółowe analizy zasad świadczenia konkretnych usług z elementem transgranicznym, w tym w ramach szczególnych modeli prawnych takich jak tzw. model korespondencyjny lub we współpracy z licencjonowanymi podmiotami z zagranicy.

Modele prawnoregulacyjne

Wdrożenie usług finansowych (w tym usług płatniczych i usług bankowych) jest niezwykle skomplikowane pod kątem prawnym, przede wszystkim ze względu na rosnąca liczbę regulacji, ale również ze względu na doniosłą społecznie rolę sektora finansowego i potrzebę maksymalizacji bezpieczeństwa klientów. Z tych przyczyn kluczem dla prawidłowego ukształtowania świadczonych usług, w tym wdrożenia nowych usług lub zmian dotychczasowych usług, jest nie tylko przygotowanie odpowiedniej dokumentacji, ale przede wszystkim opracowanie ogólnego modelu prawnoregulacyjnego danej usługi, który to model obrazuje najważniejsze konsekwencje prawne danego modelu (w tym różnice pomiędzy tym modelem a modelami alternatywnymi) i z którym to modelem spójna powinna być całość następnie przygotowywanej dokumentacji prawnej (umowy, regulaminy, zgody).

W ramach usług Kancelarii oferujemy przygotowywanie takich modeli prawnoregulacyjnych (z przejrzystym przedstawieniem kluczowych cech danego modelu), wraz z precyzyjnymi manualami obrazującymi szczegółowy sposób wdrożenia danego modelu. Oferujemy również kompleksowe przygotowanie już szczegółowej dokumentacji wdrażającej, w tym umów z użytkownikami, regulaminów, zgód, tzw. screenflow, umów z agentami i outsourcerami, zmian procedur wewnętrznych niezbędnych dla prawidłowego świadczenia nowych usług oraz niezbędnych wniosków lub zawiadomień do KNF.

Wdrożenia usług płatniczych i bankowych

Usługi płatnicze i usługi bankowe są szczególnymi usługami, podlegającymi znacznej reglamentacji prawnej. Przepisy (takie jak ustawa o usługach płatniczych, prawo bankowe, ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ustawa o prawach konsumenta czy ustawa o kredycie konsumenckim) w znacznej mierze determinują kształt dokumentacji umownej z użytkownikiem (w tym regulaminów, zgód i samej struktury screenflow). Odpowiednie przygotowanie dokumentacji jest kluczowe zarówno z perspektywy samej relacji z użytkownikiem, jak również stanowi jeden z podstawowych elementów minimalizujących ryzyko prawne w postaci odpowiedzialności przed organami nadzoru (w tym KNF i UOKIK).

Posiadamy duże doświadczenie we wdrażaniu na rzecz banków oraz dostawców niebankowych (w tym krajowych instytucji płatniczych) skomplikowanych usług finansowych, w szczególności:

wszystkich licencjonowanych usług płatniczych (w tym usług rachunków płatniczych, wpłat, wypłat, przelewów, przekazów, AIS, PIS czy usług kredytu płatniczego),

usług w ramach tzw. wyłączeń z UUP (w ramach art. 6 UUP, w tym wyłączenie dla agenta oraz tzw. wyłączenia limited network),

usług opartych o współpracę z agentami, outsourcerami i licencjonowanymi podmiotami rynku finansowego,

usług opartych o współpracę z organizacjami kartowymi (VISA, MC),

usług transgranicznych (w ramach UE i z państwami trzecimi).

W ramach obsługi wdrożeń usług finansowych w szczególności:

przygotowujemy umowy i regulaminy,

przygotowujemy wzory zgód,

opracowujemy screenflow,

przygotowujemy dokumentacje niezbędną przed organami nadzoru (w tym zawiadomienia do KNF),

przygotowujemy instrukcje i procedury wewnętrzne,

szkolimy pracowników odpowiedzialnych za procesy obsługi wdrażanych usług.

Zarządzanie ryzykiem i kontrola wewnętrzna

Przepisy prawa wymagają coraz bardziej zaawansowanych metod zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej zarówno w bankach, jak również w innych instytucjach finansowych, w tym w instytucjach płatniczych. Choć zgodnie z zasadą proporcjonalności, wymogi rosną wraz ze skalą i wolumenem działalności, to obecnie nawet przy stosunkowo niewielkim rozmiarze działalności, wymogi prawne z zakresu zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej wymagają od instytucji rynku finansowego znacznych nakładów organizacyjnych i wdrożeniowych, w szczególności opracowania i wdrożenia dedykowanych procedur i instrukcji wewnętrznych. Odpowiednie wdrożenie takich procedur i instrukcji wymaga z jednej strony uwzględnienia wielu różnorodnych regulacji prawnych oraz z drugiej strony dobrego dopasowania do skali prowadzonego biznesu i istniejącej w danym podmiocie struktury organizacyjnej.

W ramach Kancelarii wspieramy naszych Klientów w kompleksowych wdrożeniach procedur zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej, w szczególności zgodnie z przepisami prawa bankowego i ustawy o usługach płatniczych oraz GL EBA. Przeprowadzamy również audyty procedur (w ramach audytów regularnych jak i audytów ad hoc), zarówno pod kątem posiadanej dokumentacji jak również faktycznego wykonywania takich procedur, a także przygotowujemy szczegółowe raporty poaudytowe, w tym na potrzeby procesów nadzorczych w ramach grup kapitałowych. Przeprowadzamy również dedykowane szkolenia wewnętrzne dla pracowników podmiotów nadzorowanych.

Inne procedury wewnętrzne

Niezależnie od podstawowych procedur z zakresu zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej, w zależności od zakresu prowadzonej działalności z zakresu świadczenia usług płatniczych lub usług bankowych, podmioty nadzorowane powinny wdrażać i stosować szereg innych szczegółowych procedur i instrukcji.

Eksperci Kancelarii posiadają duże doświadczenie we wdrażaniu w podmiotach nadzorowanych szeregu procedur wewnętrznych takich jak:

procedury AML,

procedury zarządzania incydentami (z uwzględnieniem GL EBA),

procedury outsourcingu (z uwzględnieniem GL EBA w sprawie outsourcingu oraz komunikatu chmurowego KNF),

procedury bezpieczeństwa (w tym z zakresu cybersec),

procedury reklamacyjne,

procedury raportowania (w tym danych statystycznych),

procedury kontroli agentów,

procedury whistleblowing,

procedury BCP.

Przeprowadzamy zarówno całościowe wdrożenia procedur (przygotowując również szczegółowe instrukcje i manuale), jak również przeprowadzamy audyty istniejących procedur (w tym przygotowujemy szczegółowe raporty poadutytowe), w szczególności w ramach cyklicznych audytów przeprowadzanych stosownie do obowiązujących przepisów prawa.

Niezależnie od regulacji prawnych, w ramach wdrożeń i audytów stosownie do potrzeb Klienta, uwzględniamy również branżowe regulacje i standardy, w szczególności standardy normalizacyjne ISO.

Outsourcing bankowy i płatniczy, w tym wdrożenia chmurowe

Zarówno dla banków jak i dla instytucji płatniczych działalność w zakresie outsourcingu podlega szczególnemu reżimowi prawnemu, na który składają się w szczególności przepisy ustawowe (art. 6a i n. prawa bankowego i 86 UUP), postanowienia GL EBA w sprawie outsourcingu oraz postanowienia komunikatu chmurowego KNF. Dodatkowo współpraca w ramach outsourcingu wiąże się często z koniecznością stosowania przepisów o tajemnicy bankowej i tajemnicy płatniczej oraz przepisów RODO. Nakładanie się na siebie tych regulacji i reżimów sprawia, że zarządzanie outsourcingiem wiąże się obecnie z koniecznością wdrożenia rozbudowanych procedur wewnętrznych oraz stosowania dedykowanych klauzul outsourcingowych w umowach z zewnętrznymi dostawcami.

Eksperci Kancelarii posiadają duże doświadczenie zarówno w zakresie ogólnego zarządzania outsourcingiem w podmiotach nadzorowanych, jak i w procesie tworzenia, negocjowania i wdrażania dziesiątek umów outsourcingowych, zarówno w bankach jak i w działalności niebankownych podmiotów nadzorowanych.

W ramach naszych usług oferujemy kompleksowe wdrożenia procedur i procesów zarządzania outsourcingiem w organizacji, w tym w szczególności:

przygotowywanie dedukowanych procedur i instrukcji,

przygotowywanie i szkolenie pracowników w zakresie sposobów analizy ryzyka outsourcingu (w tym zgodnie z normą ISO i wymaganiami GL EBA i komunikatu chmurowego KNF),

przygotowywanie i szkolenie pracowników w zakresie zarządzania ewidencją umów outsourcingowych, w tym raportowania do KNF,

przygotowywanie wzorcowych umów z outsourcerami wraz z wymaganymi przez GL EBA i komunikat chmurowy KNF klauzulami outsourcingowymi,

wsparcie prawne w procesach tworzenia, negocjowania i wdrażania umów outsourcingowych w podmiotach nadzorowanych zarówno ze strony tych podmiotów jak i outsourcerów.

W ramach naszych usług oferujemy także kompleksowe wsparcie w procesach wdrażania usług chmurowych w podmiotach nadzorowanych, w tym usług globalnych dostawców AWS, Google i Microsoft. W ramach wdrożeń w szczególności:

analizujemy konieczność spełnienia wymogów komunikatu i zakres usług podlegających komunikatowi,

przygotowujemy kompleksową dokumentację (w tym procedury, analizy, opisy itd.),

wspieramy Klientów w procesach technicznych związanych z prowadzeniem analiz i szacowania ryzyka,

współpracujemy z ekspertami IT w zakresie analiz technicznych,

przygotowujemy zawiadomienia do KNF.

_______
Eksperci nadzorujący praktykę
usług płatniczych i bankowości

Jan Ząbczyk

Jan Ząbczyk

Radca prawny, partner



Nasza oferta

Prawo spółek

Prawo spółek jest jedną z naczelnych specjalizacji naszej Kancelarii.

Świadczymy kompleksową obsługę prawną wszystkich rodzajów spółek, w tym w szczególności spółek działających w ramach złożonych struktur właścicielskich i organizacyjnych.

Obsługujemy spółki na wszystkich etapach ich funkcjonowania, od procesów zakładania spółek i tworzenia ich struktury wewnętrznej, poprzez wsparcie w bieżącym funkcjonowaniu, po skomplikowane procesy przekształceniowe czy likwidacyjne.

Obsługujemy również procesy transakcyjne i inwestycyjne, w tym polegające na zbyciu przedsiębiorstw lub ZCP, zbyciu aktywów czy zbyciu udziałów lub akcji.

_______
W obszarze prawa spółek
realizujemy w szczególności następujące usługi

Postępowania rejestrowe i KRS

Wpis do KRS często jest warunkiem prawnej skuteczności określonych czynności. W związku z tym sprawne przeprowadzenie postępowania rejestrowego jest kluczowe dla potrzeb biznesu. Obecnie postępowania rejestrowe mogą trwać naprawdę krótko (np. w ramach systemu s24), jednocześnie jednak w bardziej skomplikowanych sprawach lub w przypadku popełnienia choćby drobnych błędów formalnych, postępowania te potrafią ciągnąć się miesiącami. Szybkie przeprowadzenie takich postępowań wymaga dużego doświadczenia praktycznego i często również znajomości praktyki orzeczniczej w poszczególnych sądach.

W ramach usług Kancelarii zapewniamy naszym Klientom kompleksowe wsparcie w zakresie obsługi postępowań rejestrowych KRS i reprezentowania Klientów przed sądami rejestrowymi.

Wsparcie zapewniamy zarówno w standardowych czynnościach takich jak:

rejestracje podmiotów,

obowiązkowe zgłoszenia dokumentów finansowych,

zmiany składu organów,

jak również przy przeprowadzaniu bardziej skomplikowanych zmian organizacyjnych i korporacyjnych takich jak:

zmiany struktury właścicielskiej,

zmiany struktury organów,

zmiany umów i statutów,

rozbudowane procesy łączenia, podziału czy przekształcenia spółek.

W prowadzeniu postępowań wykorzystujemy bardzo duże doświadczenie ekspertów naszej Kancelarii, zdobyte przy prowadzeniu setek postępowań rejestrowych w całej Polsce, w tym na rzecz spółek z kapitałem zagranicznym.

Umowy i statuty spółek oraz umowy pomiędzy wspólnikami

Umowy i statuty są podstawowymi dokumentami korporacyjnymi funkcjonującymi w spółkach, podlegającymi zgłoszeniu do KRS i kluczowymi z punktu widzenia zabezpieczenia interesu prawnego spółek i ich właścicieli.

Mamy duże doświadczenie w przygotowywaniu umów i statutów wszystkich rodzajów spółek, jak również aktów założycielskich innych podmiotów takich jak fundacje czy stowarzyszenia. Każdy przygotowywany przez nas dokument jest dostosowany indywidualnie do potrzeb danego Klienta. Przygotowujemy zarówno standardowe i proste dokumenty dostosowane do potrzeb organizacji o nierozbudowanej strukturze, jak również zaawansowane dokumenty adresowane dla dużych i skomplikowanych struktur organizacyjnych i grup kapitałowych, w ramach których zabezpieczamy interesy prawne naszych Klientów na wielu płaszczyznach, w szczególności przygotowując dedykowane procedury przeciwdziałania konfliktom wspólników, procedury przeciwdziałania wrogim przejęciom czy procedury sukcesji lub wyjścia na wypadek śmierci wspólnika.

Niezależnie od dokumentacji dla samych spółek (i innych podmiotów) przygotowujemy również dedykowane umowy pomiędzy wspólnikami lub akcjonariuszami, zabezpieczające indywidualne interesy poszczególnych wspólników lub akcjonariuszy. Tego typu umowy są często wykorzystywane, aby z zachowaniem poufności (nie podlegają one ujawnieniu w KRS) uregulować szczególne prawa i obowiązki poszczególnych wspólników lub akcjonariuszy, w tym relacje z inwestorami czysto kapitałowymi. Eksperci naszej Kancelarii posiadają w szczególności duże doświadczenie w przygotowywaniu rozbudowanych umów inwestycyjnych, w których stronami jest często po kilkanaście różnych podmiotów (w tym z zagranicy) i które dla zabezpieczenia interesu poszczególnych stron wykorzystują zaawansowane konstrukcje prawne (takie jak prawa pierwszeństwa, tag-along czy drag-along), w tym celem prawnego zabezpieczenia pakietu kontrolnego w spółce.

Podziały, łączenia, przekształcenia i likwidacje

Liczne uwarunkowania biznesowe skłaniają przedsiębiorców do coraz częstszych zmian form prawnych działalności, w tym częstokroć zmian całych struktur kapitałowych w ramach grup spółek. Zmiany te wynikają z takich przyczyn jak potrzeba bieżącego dostosowywania struktur organizacyjnych do skali prowadzonej działalności, czy uwarunkowania zewnętrzne, w szczególności w postaci zmian prawnych lub podatkowych.

Eksperci Kancelarii posiadają wieloletnie doświadczenie w obsłudze procesów łączenia, podziałów, przekształceń oraz likwidacji spółek, w tym w ramach rozbudowanych struktur właścicielskich grup spółek. Pomagamy naszym Klientom przejść przez te procesy w sposób możliwie najmniej ingerujący w bieżące prowadzenie biznesu.

W ramach naszych usług kompleksowo przeprowadzamy:

procesy łączenia się spółek przez przejęcie lub przez zawiązanie nowej spółki, w tym przygotowujemy plany połączenia, zawiadomienia wspólników, uchwały WZ, WZ lub wspólników w sprawie połączenia, dokonujemy zgłoszeń do KRS,

procesy podziału spółek we wszystkich wariantach określonych w KSH, w tym przygotowujemy plany podziału, zawiadomienia wspólników, uchwały WZ lub WZ, dokonujemy zgłoszeń do KRS,

procesy przekształceń spółek, w tym przygotowujemy plany przekształcenia, zawiadomienia wspólników, uchwały w sprawie przekształcenia, dokonujemy zgłoszeń do KRS,

procesy likwidacji spółek, w tym przygotowujemy uchwały o rozwiązaniu spółki, zawiadomienia do KRS, wezwania wierzycieli do zgłoszenia wierzytelności, doradzamy prawnie przy przeprowadzaniu czynności likwidacyjnych i podziale majątku, składamy wniosek o wykreślenie z KRS.

Transakcje M&A

Obsługa transakcji M&A wiąże się z szeregiem zróżnicowanych wyzwań prawnych. Przy przygotowywaniu dokumentacji należy wziąć pod uwagę w szczególności potrzebę zabezpieczenia cywilnoprawnych interesów stron transakcji, konieczność odzwierciedlenia założeń podatkowych oraz często przepisy jurysdykcji zagranicznych.

Nasi eksperci posiadają doświadczenie w przeprowadzaniu złożonych transakcji M&A, w tym polegających na zbyciu przedsiębiorstw lub ZCP, zbyciu aktywów, zbyciu udziałów lub akcji, a także transakcjach związanych z procesem łączenia, podziału czy przekształcenia spółek.

W ramach naszych usług zapewniamy kompleksową obsługę transakcyjną, w szczególności:

przeprowadzamy analizy przedtransakcyjne, w ramach, których identyfikujemy możliwe alternatywne modele przeprowadzenia transakcji wraz ze wskazaniem ich kluczowych zalet i wad,

przygotowujemy term-sheety,

przygotowujemy umowy inwestycyjne wraz z kompleksową dokumentacją towarzyszącą,

prowadzimy negocjacje umów na rzecz Klientów (w tym z kontrahentami zagranicznymi),

przeprowadzamy posttransakcyjne procesy wdrożeniowe i wykonawcze (w tym wykonywanie czynności we współpracy z notariuszem, przeprowadzanie wymaganych zgłoszeń rejestrowych i urzędowych).

Dzięki rozbudowanemu zespołowi ekspertów w ramach dedykowanego zespołu wyznaczonego dla danego zlecenia zapewniamy unikalne kompetencje prawne właściwe dla charakteru danej transakcji, w szczególności w przypadku transakcji związanych z prawem własności intelektualnej (prawa autorskie, oprogramowanie, znaki towarowe, wzory użytkowe i przemysłowe, patenty) lub z prawem ochrony konkurencji.

Obsługa grup kapitałowych

Przedsiębiorcy coraz częściej prowadzą swoje działalności za pośrednictwem rozbudowanych grup kapitałowych. Prawidłowo ukształtowana struktura kapitałowa zapewnia zarówno dywersyfikację ryzyka biznesowego, prawnego i podatkowego, jak również ułatwia zarządzanie ogółem działalności, zwłaszcza w rozproszonych właścicielsko strukturach.

W Kancelarii zapewniamy bieżącą obsługę złożonym grupom kapitałowym. Przeprowadzamy analizy porównawcze mające na celu zidentyfikowanie optymalnego ukształtowania struktury i wdrażamy zmiany korporacyjne mające na celu realizację tego ukształtowania. Przygotowujemy również dokumentację (w tym kontraktową) regulującą wzajemne stosunki pomiędzy podmiotami grup kapitałowych, w tym umowy między spółkami, umowy między spółkami i wspólnikami, umowy z członkami organów.

Dokumentacja wewnętrzna

W ramach obsługi spółek zapewniamy również kompleksowe przygotowanie dokumentacji wewnętrznej spółek, takiej jak:

regulaminy (w tym regulaminy funkcjonowania organów spółki, czy regulaminy pracownicze),

instrukcje i procedury wewnętrzne (w tym procedury zgłaszania naruszeń, procedury CSR, procedury antykorupcyjne),

protokoły posiedzeń organów spółek (w tym zgromadzeń wspólników i walnych zgromadzeń akcjonariuszy),

projekty uchwał podejmowanych przez organy (w tym corocznych uchwał dotyczących zatwierdzenia sprawozdania finansowego),

wezwania i zawiadomienia dla wspólników i członków organów.

_______
Eksperci nadzorujący praktykę
prawa spółek

Adrian Nowak

Adrian Nowak

Radca prawny, partner



Nasza oferta

Prawo ogólnogospodarcze

Świadczymy kompleksową obsługę prawną dla małych, średnich i dużych przedsiębiorców.

Zakres naszej obsługi obejmuje wszelkie formy działalności, w tym zarówno działalność JDG (zwłaszcza duże biznesy rodzinne), jak i działalność w ramach rozbudowanych grupowych struktur kapitałowych.

Obsługujemy w szczególności  Klientów z branży
finansowej, IT, e-commerce, budowlanej, deweloperskiej, czy motoryzacyjnej.

_______
W obszarze prawa ogólnogospodarczego
realizujemy w szczególności następujące usługi

Bieżąca obsługa prawna

Usługa stałej i bieżącej obsługi prawnej jest podstawową usługą oferowaną przez Kancelarię. Świadczymy ją dla przedsiębiorców z różnorodnych branż, w szczególności dla Klientów z branży finansowej, IT, e-commerce, budowlanej, deweloperskiej czy motoryzacyjnej. Usługa ta jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniające się otoczenie prawne i lawinowy wręcz wzrost obowiązujących regulacji, w związku z którym w aktualnych realiach biznesu zarządzanie ryzykiem prawnym staje się codziennym elementem funkcjonowania każdego biznesu.

W ramach bieżącej obsługi w szczególności:

zapewniamy przedsiębiorcom stałe doradztwo w zakresie kwestii prawnych, pojawiających się w ich codziennej działalności,

tworzymy i weryfikujemy umowy i regulaminy,

wspieramy Klientów w negocjacjach z kontrahentami,

zapewniamy obsługę korporacyjną,

reprezentujemy Klientów w postępowaniach przed organami administracji publicznej i sądami.

W ramach takiego modelu obsługi pomagamy Klientom na bieżąco identyfikować kwestie wymagające odpowiedniego zaadresowania od strony prawnej. Dzięki temu nasi Klienci mają komfort co do tego, że ryzyka prawne będą regularnie identyfikowane i odpowiednio zarządzane. Jednocześnie, dzięki dobrej znajomości biznesu i indywidualnej sytuacji Klienta, możemy jeszcze lepiej radzić sobie z codziennymi problemami, dbać o interesy Klienta i odpowiednio zarządzać ryzykiem prawnym.

Wybór optymalnej formy działalności

Optymalizacja formy prawnej prowadzenia działalności, w tym wybór odpowiedniego rodzaju spółki lub stworzenia dedykowanej struktury spółek, jest jednym z podstawowych mechanizmów ograniczania ryzyka prawnego związanego z prowadzeniem biznesu.

W ramach naszych analiz bierzemy w szczególności pod uwagę:

przepisy prawa właściwe dla danego sektora działalności gospodarczej (w wielu branżach dopuszczalne jest prowadzenie działalności jedynie w ściśle określonych przepisami formach np. w ramach spółek kapitałowych),

odpowiedzialność wspólników i członków organów spółek, w szczególności członków zarządu (w wielu rodzajach działalności odpowiedzialność indywidualnych osób fizycznych może być skutecznie minimalizowana),

wymogi korporacyjne związane z daną formą prowadzenia działalności (wielokrotnie pewne formy prowadzenia działalności nie są dostosowane do jej celów biznesowych np. niektóre rodzaje spółek uniemożliwiają elastyczne dokonywanie zmian struktury właścicielskiej),

kwestie dziedziczenia i sukcesji (celem zabezpieczenia interesu spółek oraz majątków rodzinnych),

kwestie podatkowe i rachunkowe.

Po przeprowadzonych analizach dokonujemy również wdrożeń wybranego przez Klienta rozwiązania. W ramach takich wdrożeń przeprowadzamy kompleksowe zmiany struktur biznesowych, w tym tworzymy struktury korporacyjne spółek, pomagamy w przeniesieniu praw do przedsiębiorstwa pomiędzy podmiotami prawnymi oraz wyjaśniamy w jaki sposób przeprowadzić takie zmiany w sposób możliwie najmniej ingerujący w bieżącą działalność biznesową.

Działalność transgraniczna

Polscy przedsiębiorcy w szerokim zakresie prowadzą działalność również poza terytorium RP, w tym zarówno w ramach UE czy EOG, jak i w państwach trzecich. Taki rodzaj działalności wiąże się z istotnymi wyzwaniami prawnymi i podatkowymi, związanymi z zapewnieniem zgodności z przepisami wielu porządków prawnych.

W ramach doradztwa w szczególności:

identyfikujemy wymagania prawne związane z prowadzeniem danego rodzaju działalności transgranicznej,

pomagamy naszym Klientom ukształtować swoją strukturę wewnętrzną oraz relacje z kontrahentami w taki sposób, aby minimalizować ryzyka prawne działania w wielu porządkach prawnych jednocześnie,

wyjaśniamy zasady bardziej elastycznego prowadzenia działalność wewnątrzunijnej w ramach korzystania z tzw. swobody przedsiębiorczości oraz swobody świadczenia usług,

pomagamy przedsiębiorcom w dokonaniu odpowiednich zabezpieczeń prawnych w relacjach umownych z kontrahentami z zagranicy, w tym z krajów trzecich, w szczególności przedstawiając rozwiązania zwiększające możliwości egzekwowania zobowiązań względem takich kontrahentów.

Umowy i regulaminy

Umowy i regulaminy stanowią absolutną codzienność prowadzenia biznesu. Z jednej strony konieczność ich przygotowywania wynika często z przepisów prawa (a brak zawarcia w nich odpowiednich klauzul częstokroć wiąże się z ryzykiem poniesienia istotnej odpowiedzialności administracyjnej, w tym ryzykiem poniesienia kar pieniężnych), a z drugiej strony ich odpowiednie zredagowanie pomaga również przedsiębiorcom zabezpieczyć ich interesy względem swoich kontrahentów np. ograniczając odpowiednio ich odpowiedzialność umowną względem takich kontrahentów.

Nasi prawnicy sporządzili i pomagali wynegocjować już setki umów i regulaminów dla naszych Klientów, w tym również najbardziej skomplikowane umowy, których wartość opiewała na setki milionów złotych.

Nasze doświadczenie obejmuje przygotowywanie zarówno standardowych umów gospodarczych takich jak:

umowy współpracy,

umowy sprzedaży,

umowy o dzieło,

umowy o roboty budowlane,

jak i rozbudowanych umów wymagających szczególnych kompetencji prawnych takich jak:

umowy inwestycyjne,

umowy zbycia przedsiębiorstwa,

umowy outsourcingu regulowanego (w tym na polskim rynku bankowym),

umowy wdrożeniowe IT,

umowy agencyjne,

umowy franczyzy.

W ramach przygotowywania umów i regulaminów, tworzymy zarówno zindywidualizowaną dokumentację, szytą na miarę i dostosowaną do bardzo indywidualnej sytuacji biznesowej, jak i przygotowujemy wzorcową dokumentację, którą Klient może wykorzystywać regularnie w relacjach kontraktowych danego rodzaju. Każdorazowo tworzenie takiej dokumentacji poprzedzamy szczegółowymi konsultacjami z Klientem celem poznania i zrozumienia potrzeb i oczekiwań biznesowych, tak aby stworzona dokumentacja była dostosowana do specyfiki danych relacji gospodarczych.

W ramach doradztwa prawnego pomagamy Klientom również w procesach negocjacji umów, uczestnicząc również w roboczych spotkaniach i oficjalnych negocjacjach z przedstawicielami kontrahentów. W ramach negocjacji pomagamy w osiągnięciu porozumienia z jednej strony dbając o minimalizację ryzyka prawnego, a z drugiej szukając rozwiązań akceptowalnych dla wszystkich stron i ułatwiających możliwie najszybsze sfinalizowanie transakcji.

Spory sądowe

Podstawowym celem naszej działalności jest zabezpieczanie naszych Klientów przed wystąpieniem sytuacji spornych, co w szczególności następuje poprzez stosowanie odpowiednich i dostosowanych do indywidualnych potrzeb danego Klienta zabezpieczeń kontraktowych. Na wypadek wystąpienia jednak sytuacji spornych, zapewniamy również kompleksową obsługę prawną sporów sądowych, zwłaszcza procesów gospodarczych między przedsiębiorcami.

W ramach tej obsługi:

przeprowadzamy analizy przedprocesowe,

opracowujemy dedykowane i unikalne taktyki procesowe,

reprezentujemy Klientów w postępowaniach sądowych przed wszelkimi sądami i instancjami,

wspomagamy Klientów w ramach alternatywnych metod rozwiązywania sporów, w tym w ramach procedur mediacyjnych i arbitrażowych.

Na etapie przedsądowym dokonujemy szczegółowej identyfikacji możliwych rozwiązań procesowych, przygotowujemy możliwe ścieżki argumentacji prawnej i weryfikujemy siłę prawną poszczególnych argumentacji, w tym w oparciu o szczegółową weryfikację dotychczasowego orzecznictwa sądowego. Wyjaśniamy także Klientom potencjalne scenariusze przebiegu postępowania, identyfikując kluczowe ryzyka i szanse procesowe.

W ramach postępowań przed sądami mamy w szczególności doświadczenie w reprezentowaniu Klientów w skomplikowanych sporach dotyczących współprac B2B, w sporach pomiędzy wspólnikami (w tym w sporach ze skonfliktowanymi ze spółką wspólnikami mniejszościowymi), czy w sporach z instytucjami finansowymi (w tym dotyczących kredytów frankowych i wadliwych instrumentów finansowych).

Fundacje rodzinne

Dnia 22 maja 2023 roku weszła w życie długo wyczekiwana ustawa o fundacji rodzinnej, która pozwala dużym rodzinnym firmom na kumulację kapitału rodzinnego oraz wielopokoleniową sukcesję. Choć w polskim systemie prawnym jest to całkowita nowość, to fundacje rodzinne cieszą się dużą popularnością za granicą, od dłuższego już czasu korzystają z nich między innymi Austriacy, Niemcy czy Szwajcarzy.

Struktura prawna fundacji rodzinnej oparta została na dwóch rodzajach podmiotów: fundatorach i beneficjentach. Fundatorem fundacji rodzinnej może być wyłącznie osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, która złożyła oświadczenie o ustanowieniu fundacji rodzinnej w akcie założycielskim albo w testamencie. Fundacja rodzinna może być przy tym ustanowiona przez więcej niż jednego fundatora (z wyjątkiem fundacji ustanawianej w testamencie, która może mieć tylko jednego fundatora). Fundatorzy wnoszą kapitał do fundacji i przeważnie są nimi właściciele rodzinnych biznesów. Fundatorzy mają swobodę w określeniu tego, w jaki sposób fundacja ma działać i jaki jest jej cel. Beneficjentami z kolei są osoby, które z wniesionego przez fundatorów kapitału korzystają. Z dochodów i majątku fundacji rodzinnej można finansować między innymi koszty utrzymania, leczenia czy nauki beneficjentów.

Organami fundacji rodzinnej są zarząd (odpowiedzialny w szczególności za prowadzenie spraw fundacji rodzinnej oraz reprezentowanie jej i realizację celów fundacji rodzinnej określonych w statucie), rada nadzorcza (co do zasady fakultatywna, pełni funkcje nadzorcze w stosunku do zarządu w zakresie przestrzegania prawa i postanowień zawartych w statucie) oraz zgromadzenie beneficjentów (odpowiedzialne w szczególności za rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego, udzielenie absolutorium członkom organów, decyzje co do podziału lub pokrycia wyniku finansowego netto, wybór firmy audytorskiej czy inne sprawy wymienione w ustawie lub statucie).

Prawnicy Kancelarii na bieżąco monitorowali proces legislacyjny oraz debatę publiczną związaną z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego instytucji fundacji rodzinnej.

W ramach obsługi prawnej oferujemy kompleksowe wsparcie w procesie ustanawiania fundacji rodzinnej, w szczególności:

opracowujemy model jej działalności i strukturę organizacyjną (tak aby umożliwić jak najlepszą realizację celów fundatorów),

przygotowujemy projekty aktów założycielskich i statutów,

przeprowadzamy postępowania o wpis do rejestru fundacji rodzinnych,

prowadzimy bieżącą obsługę prawną fundacji rodzinnych (w tym w zakresie obsługi korporacyjnej organów fundacji),

zapewniamy przedsiębiorcom stałe doradztwo w zakresie kwestii prawnych, pojawiających się w ich codziennej działalności,

prowadzimy postępowania związane z rozwiązaniem i likwidacją fundacji rodzinnych.

_______
Eksperci nadzorujący praktykę
prawa ogólnogospodarczego

Adrian Nowak

Adrian Nowak

Radca prawny, partner
Jan Ząbczyk

Jan Ząbczyk

Radca prawny, partner