Kancelaria NZLAW



Nasza oferta

Prawo konsumenckie i e-commerce

Mamy bogate doświadczenie w realizacji projektów z zakresu prawa konsumenckiego, w tym w ramach wdrożeń najnowszych zmian wynikających z Dyrektyw Omnibus, Cyfrowej i Towarowej.

Kompleksowo przygotowujemy dokumentację umowną spełniającą wymagania prawne, w tym regulaminy konsumenckie, zarówno dla działalności e-commerce, jak również dla biznesu stacjonarnego.

_______
W obszarze prawa konsumenckiego i e-commerce
realizujemy w szczególności następujące usługi

Wdrożenia Dyrektyw Omnibus, Cyfrowej i Towarowej

Początek 2023 roku upłynął pod znakiem dostosowywania się branży e-commerce (jak również w dużej części biznesu stacjonarnego) do nowelizacji przepisów ustawy o prawach konsumenta związanej z wdrożeniem trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Cyfrowej i Towarowej. Z punktu widzenia prawnego zmiany były naprawdę istotne – przykładowo można wskazać na:

zmianę sposobu informowania o cenach (obowiązek informowania o najniższej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni),

wprowadzenie dedykowanych przepisów dla internetowych platform handlowych,

wprowadzenie nowej kategorii usług cyfrowych i ustanowienie dedykowanych zasad odpowiedzialności za zgodność z umową treści cyfrowej i usługi cyfrowej,

objęcie ustawą usług, za które płacimy danymi,

przemodelowanie przepisów o odpowiedzialności za zgodność towaru z umową.

Wskazane zmiany wiązały się z koniecznością dostosowywania się przedsiębiorców do nowych przepisów nie tylko na płaszczyźnie dokumentacji (zmiany regulaminów, polityk prywatności itd.), ale również z koniecznością weryfikacji i aktualizacji funkcjonujących procesów sprzedażowych. Pojawiły się istotne problemy praktyczne związane ze sposobem stosowania nowych przepisów, w szczególności ze sposobem prezentacji cen oraz – w przypadku bardziej zaawansowanych usług online – z kwalifikacją tych usług, zwłaszcza na gruncie nieprecyzyjnej definicji usług cyfrowej.

Prawnicy Kancelarii wspierają Klientów w dostosowywaniu dokumentacji i procesów do wymogów znowelizowanych przepisów. Weryfikujemy stosowane u Klientów procedury sprzedażowe i dokumentację umowną oraz wprowadzamy zmiany adresujące nowe wymogi, z uwzględnieniem potrzeb biznesowych i potrzeby zachowania ciągłości realizacji procesów operacyjnych.

Regulaminy konsumenckie i b2b, polityki prywatności, polityki cookies

Nasi prawnicy posiadają duże doświadczenie w obsłudze serwisów i portali internetowych, w szczególności w kompleksowym wdrażaniu regulacji konsumenckich na stronach internetowych sprzedawców i usługodawców. Nasze doświadczenie obejmuje wdrożenia realizowane zarówno dla podmiotów działających na rynkach regulowanych (bankowym, płatniczym czy pożyczkowym), jak również wdrożenia realizowane dla szeroko pojętej branży e-commerce.

W ramach usług Kancelarii w szczególności:

przygotowujemy regulaminy i dokumentację konsumencką (w tym regulaminy świadczenia usług finansowych i regulaminy sprzedaży) z uwzględnieniem wszystkich obowiązujących regulacji konsumenckich (między innymi ustawa o prawach konsumenta, ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz regulacje sektorowe takie jak prawo bankowe, ustawa usługach płatniczych czy ustawa o kredycie konsumenckim),

przygotowujemy regulaminy b2b (umożliwiające wprowadzenie bardziej korzystnych zasad, chroniących interesy usługodawców i sprzedawców),

przygotowujemy szczegółowe screenflow procesów sprzedażowych na stronach internetowych,

przygotowujemy treści zgód, checkboxów i not prawnych,

przygotowujemy polityki prywatności i polityki cookies spełniające najnowsze standardy (z uwzględnieniem ostatnich wyroków TSUE, w tym Schrems II).

_______
Eksperci nadzorujący praktykę
prawa konsumenckiego i e-commerce

Jan Ząbczyk

Jan Ząbczyk

Radca prawny, partner
Marta Lewicka

Marta Lewicka

Radca prawny, counsel